Thursday, May 5, 2011

out from work for 2 weeks

alhamdulillah... first time dlm sejarah hidup aku, my mind was releasing from work about 2 weeks...
hehe... bukan ape, aku just nak rase camane gayanya hidup jadi housewife nie... tapi kan seriously, jiwa aku nie memang utk kije kot.. terasa boring yang amat bila duk dumah jea... dengan keadaan taman perumahanku yang masing2 buat hal sendiri... uhuk...

terpikir jugak, ape aku nak buat sepanjang aku bercuti nie kan.. hehehe... any idea?

dan untuk itu, sempena kejadian aku duk dumah nie, aku telah berjaya membuat apam mekar ini... hahaha... very2 simple... aku amik dari blog http://hanieliza.blogspot.com/.. buat makan petang...

jom layan...


cantik betul mekarnya apam ini..hehehe... mcm kelopak bunga ja....
alhamdulillah, sarapan pagi nie pun, aku just makan apam nie ja... memang leh masuk dlm list of my fav. food jugak nie....

bahan-bahan;

250 gm gula
2 biji telur
1 sudu kecil esen vanila
200 ml susu segar
300 gm tepung gandum
1 sudu kecil ovallate
pewarna biru, merah

cara menyediakan;

panaskan kukusan, kemudian pukul telur n gula sehingga gebu.. kemudian masukkan esen vanila dan pukul lagi.. masukkan tepung gandum, ovallate dan susu segar.... pukul lagi sehingga kembang dan gebu... kemudian bahagikan kepada 3 bahagian, bhgn 1 dicampurkan dengan warna biru, 1 lagi dengan warna merah dan 1 bhgn lagi dibiarkan dengan wrna asal... kemudian masukkan ke dalam acuan kertas secara selang seli antara setiap bahagian... kemudian masukkan ke dalam acuan apam dan masukkan ke dalam kukusan selama 15 minit.. setelah masak... angkat dan hidangkan....

p/s: pastikan tudung periuk di tutup dengan aluminium foil bagi mengelakkan air menitik ke atas apam tersebut....



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...