Wednesday, December 29, 2010

cheese cake

salam sume.. baru ade kesempatan aku nk upload cheese cake which is our favourite cake....
actually aku buat nie dlm last week, terasa sgt nk mkn, tgk2 seme bhn ade then terus aku buat...
cake nie memang bess yer lah kan sebut ja cake yg berasaskan cheese memg bes kan... rase cam lemak2 ja.. wahhh.. badan pum leh tambah 2 kilo nie kali mkn 1/2 biji kek nie.. hahaha

jom layan resepi meleleh2222 nie..



actually, kek nie da byk kali aku buat tapi yg nie jea sempat snap.. hahaha..
dulu before aku x pandai buat kek nie, selalunya bile terasa nk mkn terus p SR... but now no more SR, hehehe.... agak2 pokai lah kalu p tiap2 mgu kat SR just to eat dis cake kan... 1 slice about rm7 kan.. hehe...
botak kepala mr right aku... *toink* *toink*... hahaha

jom tgk resepi yang senang nie....

bahan-bahan utk base;
100 gm oat dikisar kasar
50 g mentega
50 gm gula halus

bahan-bahan utk cheese cake;
250 g keju philadelphia
250 g cream cheese
2 biji telur gred B
1/2 cawan gula halus
sedikit perahan lemon

cara sediakan;
utk base; satukan oat yang telah dikisar dengan gula n mentega... kemudian tekankan dalam loyang... kemudian simpan dlm peti sejuk lebih kurang 30 minit..

utk cheese cake; putar keju bersama dengan cream cheese sehigga sebati, masukkan gula dan kacau rata... kemudian masukkan telur dan kacau rata... selepas itu, masukkan perahan lemon.... kemudian ambil loyang yang di simpan dalam peti tadi dan curahkan adunan cheese cake ke atas base oat tadi... selepas itu, bakar cake pada suhu 180C selama lebih kurang 50 minit atau sehingga masak bergantung kepada jenis oven masing2....

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...