Sunday, November 14, 2010

apam pelangi kukus

wahh.. nama secantik empunya diri kan.. hehehe... akibat x puas hati semlm buat apam nie x jadik.. terus aku balik kije awal, kul 4 dah ade kat umah.. hahaha... amik ko... terus p dapur buat balik apam kukus nie... n munkin hati ikhlas, masak apam nie alhamdulillah terjadik lah kuih yg memang sedap n gebus sesuai dengan namanye....

actually, aku buat apam nieh sebab tergoda dekat blog http://tiffinbiru.blogspot.com/ @ CMG... thank sebab berjaya menggoda aku nieh.... opss.. menggoda dengan gbr apam nie tau bkn menda lain... hehehe... so sape2 yg nk cuba give it try ok.. memang x nyesal beb... superbbbb....

jom layan.....

walaupun ade lobang2 but still cun kan.. ngeh ngeh ngeh


ahaaa.. ini die kek yg mmg cantik kan.. tp biase lah aku yg buat first time nie... lain sikit ropenyer...x per janji dah jadi n memg sedap... nati raye aji leh aku sediakan apam nie... fuhhh..


resepinya same mcm apam pelangi yg blogger2 lain da cuba.. tp aku paste jugak lah ek..

bahan-bahan;

2 biji telur
100 g gula kastor
1 sudu teh ovallet
150 g tepung gandum *
1 sudu kecil baking powder *
* disatukan dan di ayak
125 ml santan
1/2 sudu teh esen vanila
pewarna ikut citarasa

cara sediakan; pukul telur dan gula hingga kembang n gebu, then korang letak ovallet, kacau rata, kemudian letak santan dan esen vanilla... kacau hingga semua sebati... pas tu korang letak tepung sedikit demi sedikit sehingga habis.... kemudian bahagikan adunan kepada 3 bekas dan letak pewarna mengikut citarasa... kemudian sudukan setiap satu adunan sehingga habis... kukus selama 30 minit... sedia utk makan......


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...