Thursday, November 11, 2010

cheesy strawberry muffin

salam sume... nie breakfast aku pg nie... cheesy strawberry muffin.. aku buat semlm nie... aku amik dlm blog http://izahdaut.blogspot.com, tapi cam  biase ah.. aku outer sikit jah, aku letak tukar isi strawberry tuh ngan cream cheese... hehehehe

jom layan operasi meleleh nie....




bahan-bahan;
180 gm mentega
140 gm gula halus (aku letak 100 g takut manis)
2 biji telur
220 g tpg gandum*
2 sudu teh baking powder*
*disatukan dan diayak
100 ml susu segar (aku guna air + 3 sudu teh susu tepung)
1 sudu teh strawberry emulco
60 gm cream cheese

cara sediakan; mula-mula pukul mentega dengan gula halus hingga sebati... pas tu masukkan telur satu persatu... kacau hingga sebati, then masukkan adunan tepung tadi berselang seli dengan bancuhan susu tepung tadi... bila dah sebati semua tuh, akhir sekali letak strawberry emulco tadi ke dalam adunan tersebut... isi adunan tersebut dalam acuan muffin dlm kira2 3/4 penuh then bakar pd suhu 175c selama lebih kurang 20 minit... ok da siap n sejukkan....

**untuk makluman korang seme, aku x guna mixer, aku just guna sudip kayu ja, malas nak kuarkan mixer bagai... hehehe....

ok camane?... kalu rase nak makan muffin nie.. beli bahan terus buat ek... di jamin memang sedap habis.. especially part bau die... fuhhh seram ko... hahahaha.... selamat menjamu selera....



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...